Scholars in a nutshell

This section serves as a guidance for those who want to apply for scholarships especially for SPM leavers (excluding state-funded scholars like FELDA,YT,YS and MAIK because it is state-specific and not open to students from other states/non-FELDA)

PNB
BNM
Khazanah

Petronas
YTN
YTM
UEM
JCORP
Sime Darby

JPA
MARA
YPPB

If you want to know the amount of allowance of each scholarship, you would have to comment or dm on my post in this blog before I give you the access link to it.

Tuesday, May 31, 2011

QTI dan JPJ

SEMALAM, aku telah melalui satu lagi ujian yang agak getir bagi diri aku, iaitu tak lain dan tak bukan ujian QTI ataupun dikenali sebagai pra-ujian JPJ. Aku pun x tahu apa tujuan utama QTI ni dibuat sebelum seseorang itu mengambil ujian JPJ. Bagi aku, pengalaman nya mengalahkan persediaan SPM. Entah kenapa, aku berasa begitu takut dengan ujian QTI/JPJ ni sebabnya aku tak ada kereta manual, jarang bawak kereta dan pengendali/cikgu memandu yang kadangkala buat aku agak bengang walaupun aku buat salah banyak kali....


Bukan apa, kalau dah tahu pelajar tu buat salah ke , tak reti nak lepaskan klac perlahan-lahan ke, tak payahlah nak buat orang lebih gelisah kalau sekadar tahu nak marah dan bagi nasihat dengan nada yang positif. TAK habis2 nak cakap, kalau buat salah mcm ni, fail lah kamu ujian jpj nanti. Mana tak mental pelajar yang ada cikgu memandu mcm ni.. tak apelah, yang penting aku lulus QTI ni dan lagi satu sahaja ujian yang harus aku tempuhi,,,,,iaitu ujian JPJ pada 16/6/2011 ni. Lagi 3 minggu untuk aku persiapkan segala kemahiran yang telah aku pelajari setelah aku tinggalkan PASUM pada bulan 4 yang lalu. Kalau nak diikutkan tempoh yang sebenar, aku mula kelas memandu untuk dapatkan lesen L ni pada bulan 4 tahun lalu. Setahun yang lalu, ye kalau semua nak tahu. Jadi aku ambil masa yang begitu lama untuk mendapatkan lesen kereta ni.


Bukan apa, aku pun x reti nak guna kereta manual kalau nak dibandingkan dengan kereta auto. Harap2, adalah lagi kawan2 sebatch aku yang x ada lesen ni turut bersimpati dengan keadaan aku ni. Kalau aku tahu tenaga pengajar kelas memandu tu mcm tulah perangainya, dari awal lagi aku pilih kedai lain. Tapi tak apalah, aku anggap ini sebagai takdir yang terpaksa aku terima.

2 comments:

  1. hehe. aku pon takde agi. tak berani nak ambek. hope, amek sekali je dah LULUS. sebab nak repeat makan duet. aku tak nak membazir di situ. baek habiskan utk minyak kete.haha

    ReplyDelete
  2. cari driver je amer. tak payah susah susah.

    ReplyDelete