Scholars in a nutshell

This section serves as a guidance for those who want to apply for scholarships especially for SPM leavers (excluding state-funded scholars like FELDA,YT,YS and MAIK because it is state-specific and not open to students from other states/non-FELDA)

PNB
BNM
Khazanah

Petronas
YTN
YTM
UEM
JCORP
Sime Darby

JPA
MARA
YPPB

If you want to know the amount of allowance of each scholarship, you would have to comment or dm on my post in this blog before I give you the access link to it.

Saturday, January 15, 2011

bebudak INTEC

SALAM semua, hari ini aku memang x menjangka yang 2 sahabat batch 24 datang ke kolej 12 untuk kononnya "tengok rujukan/buku di perpustakaan UM"-TAPI.... kalau nak masuk perpustakaan UM, bukan ke cuma pelajar yang ada kat matrik UM sahaja ker yang boleh masuk?? Entahla, aku tak tahu macam mana diorang nak pinjam kat tempat yang bukan semua orang boleh masuk tu.
Apa-apapun, Yanti ALM dengan Syadza AUSMAT datang ke KK12 untuk friendster punya makanan dan minuman kat situ. Secara jujurnya, itulah kali pertama aku beli makanan dan makan di situ, walaupun friendster tu dah lama dirasmikan. Thanks Syadza sebab belanja aku untuk Char Koey Toew yang agak sedap tu. Yanti, congratz sebab dapat atas 10 A level sem 1. Korang boleh pulun lagi lepas ni, kalahkan pelajar-pelajar cemerlang tertinggi kat INTEC tu nanti. Sori jugak sebab tak dapat ajak lelaki SERATAS yang lain sebab aku tau yang diorang agak susah punya nak datang turun bawah tu, walaupun sekejap, sebab semua orang ada hal masing2. mungkin selepas ni, KALAU ada perancangan yang lebih teliti, bolehla nak ajak semua budak seratas yang ada kat pasum ni.
GOOD LUCK for IELTS nanti yang nak ambik lagi beberapa bulan, sebab kalau x lepas IELTS tu, melepasla peluang ke overseas........ Aku doakan supaya University of Otago/Canterburry ada dalam pilihan ko nanti, Syadza. Kalau Naim , bolehla aku cakap just lulus jer, x payah skor tinggi-tinggi sangat pun. Kepada Yanti pulak, UCD dan RCSI adalah hebat kedua-duanya, cuma kalau dapat RCSI TU, title RCS tu lagi famous kot. ENTAHLA, ni pendapat aku sahaja, padahal semua tu sama jer standard sebab IRELAND memang dah bagus pun untuk kursus perubatan/medicine.
exam is next week, aku cuma takut algebra-series.taylor.maclaurin dengan fizik thermodynamics and magnetism sebab ni semua adalah subjek yang agak menakutkan since form 4 lagi!!!. apapun, pastikan buat yang terbaik, tutorial dan past years dan lecture notes kena direview banyak2 kali sebab aku kan slow learner, so kenalah lagi banyak kena exposed dengan benda akademik ni berulang-ulang kali sampai aku sendiri dah x larat nak tengok benda tu.
since my muet result was not so good-band 4, aku terpaksa menyerah pada qada dan qadar sahajalah sebab mungkin band 4 adalah yang terbaik untuk aku, walhal gce-o 1119-A1!!!!!
mungkin jugak no 4 tu ada kena mengena dengan GPA DENGAN CGPA untuk sem 2 punya exam..... sebab tu kena studi berlatih tubi ni, walaupun otak tak sehebat orang lain yang skali tengok jer, terus boleh ingat dan hafal untuk tempoh yang agak lama.