Scholars in a nutshell

This section serves as a guidance for those who want to apply for scholarships especially for SPM leavers (excluding state-funded scholars like FELDA,YT,YS and MAIK because it is state-specific and not open to students from other states/non-FELDA)

PNB
BNM
Khazanah

Petronas
YTN
YTM
UEM
JCORP
Sime Darby

JPA
MARA
YPPB

If you want to know the amount of allowance of each scholarship, you would have to comment or dm on my post in this blog before I give you the access link to it.

Tuesday, January 4, 2011

PIALA PERDANA UM

.okay, a new year has started.english week memang agak bestla. susahlah nak cakap sebab aku pun bukanlah best speaker. so aku nak cakap pasal pertandingan debate yang aku dan kumpulan n masuk.cuma satulah, kalau timing dia x sedekat dan sesibuk dengan final, aku x rasa akan aku sendiri ada masalah bila nak bercakap depan orang. but it was a memorable experience.
mula2 skali motion psl ni.
THBT video games cause behaviour problems
GOVERNMENT:Kami
OPPOSITION:Group AlAM Bina
Kami menang untuk motion ni sebab memang boleh jangka jugakla dengan persediaan yang melampau-lampau. Keesokannya,
THBT students should not involve in politics
GOVERNMENT:fIZIKAL
OPPOSITON: Kami
Keputusannya, kami kalah dengan sedihnya sebab aku rasa 1st ngan 3rd agak konsisten dalam percakapan walaupun x ada bukti langsung. Best sepaker untuk motion pertama adalah muni, while motion kedua ni adalah ghazali(memang dah agak pun), sebab tulah government memang dah rasa akan menang. aku rasa sebab aku x strongly rebut definition diorang dan gantikan dengan argument dan rasional kita sendiri. Kind a set, but who cares?? Kalau ni adalah HKSBP ataupun UIA, memang terasa jugakla kesedihan dan kekecewaannya. Tapi bila fikir2 balik, menang ke tidak untuk peringkat english week sebenarnya x sebegitu signifikan pun. Cuma, boleh kenal dan tahulah siapa yang pernah terlibat dengan bahas ataupun debate masa kat sekolah.
Aku kagum bila pembahas melayu boleh pulak cakap fluently dalam english, so kiranya diorang agak hebat jugakla sebab diorang menginterpretasi pemahaman mereka dalam bm kepada bi.
nanti, nak tngoklah final hari khamis kat dewan gemilang. apa yang aku dapat semasa pertandingan ni, it did teach us about the cooperation and sense of belonging in the group of debaters. tu agak bestla, sebab memang seronok dapat berjumpa dngan kumpulan debaters yang baru. selepas ni, aku mungkin nak jadi lebih baik daripada biasa, especially nak jugak jadi best speaker mcm yg menang hari ni.
officially, dapat 3rd place, semi-final. oklah kan. lagu satu peringkat jer, nak pegi dewan gemilang. so oklah tu. ada hikmah di sebalik ni semua. kalau muet dapat band 6, aku rasa itu adalah pengubat dan pengganti kepada pertandingan debate ni sendiri.hopefully, lah.
thank you aliff,muni(2011)-um
baapu,anne,jiman(2009)-seratas
tanpa korang aku x mungkin akan kenal the beauty of debating itself. kalau lepas ni ada lagi pertandingan debate, for sure aku x akan lepaskan peluang sebab aku nak buat yang terbaik sampai bila2 sebab there is no such thing as regrets in the past. semuanya ada hikmah dan kebenarannya. aku nak jugak jadi yang terbaik walaupun dalam jangka masa yang panjang.