Scholars in a nutshell

This section serves as a guidance for those who want to apply for scholarships especially for SPM leavers (excluding state-funded scholars like FELDA,YT,YS and MAIK because it is state-specific and not open to students from other states/non-FELDA)

PNB
BNM
Khazanah

Petronas
YTN
YTM
UEM
JCORP
Sime Darby

JPA
MARA
YPPB

If you want to know the amount of allowance of each scholarship, you would have to comment or dm on my post in this blog before I give you the access link to it.

Wednesday, May 5, 2010

Cit Cat dengan Pengetua

Semalam, saya ada chat dengan Pengetua Cemerlang Jusa C, Puan Rahimah Binti Mohd Sura di FB. Saya dan beliau ada berbincang mengenai beberapa perkara. Antaranya:
  • Analisis SPM 2009 dan senarai pelajar yang mendapat 9a dan ke atas ada pada Cikgu Ahmad Azmi. Bolehlah minta maklumat itu daripada Cikgu Azmi.
  • Bangunan pentadbiran dan asrama yang baru akan siap diduduki pada Jun 2010.
  • Hari Anugerah Cemerlang 2010 akan diadakan pada Oktober 2010. Sultan Perak dijangka akan berangkat mencemar majlis tersebut.
  • Saya bertanya kepada pengetua, kenapa pada tahun ini pengambilan tingkatan 4 agak ramai (115 orang) berbanding tahun sebelumnya (70-80 orang). Beliau menjawab the more, the better. Saya bertanya kepada beliau mengenai kemungkinan pengambilan pelajar baru hanya melibatkan tingkatan 4 sahaja. Beliau berkata maybe in the future will be like that. Buat masa ini SERATAS masih mengambil pelajar Tingkatan 1 dan Tingkatan 4 setiap tahun.
  • Saya ada juga bertanya kepada pengetua mengapa SASER boleh mendapat no 1 SPM dalam Malaysia, sedangkan SERATAS tidak. Beliau menjawab pula dengan berkata you all are not so smart enough.
P/S: Itulah sekadar maklumat yang saya peroleh. Mungkin dalam masa akan datang, saya akan cuba korek maklumat lagi pada masa akan datang daripada beliau.Ku takkan tunjukkan ku amarah- Siti Nurhaliza dan KD.

2 comments:

  1. salam.. menarik juga post saudara di atas. utk pengetahuan saudara, pn.rahimah ada juga menyebut tentang seseorang yg bertanya kepada beliau "mengapa SASER boleh mendapat no 1 SPM dalam Malaysia, sedangkan SERATAS tidak" tu.. sebenarnya, kami pelajar2 tingkatan 4 baru juga sudah lama memendam persoalan itu, tetapi terjawab sudah apabila puan pengetua memberitahu kami tentang soalan tersebut yg telah diajukan kepada beliau di facebook. glad to know "seseorang" yg beliau maksudkan itu ialah saudara. btw, terima kasih jugalah kerana telah bantu kami menyuarakan soalan tersebut kpd beliau, secara tidak langsung :) wassalam.

    ReplyDelete
  2. betul ke? tak apalah. saya cuma nak sumbang apa yang patut kat alma mater saya ni. harap-harap, seratas akan bangun dari kejatuhan selepas ni, sekaligus mengembalikan kegemilangan seratas dalam spm dan pmr dan kokorikulum dan sahsiah pelajar itu sendiri.kerana saya berpegang kepada moto ini, seratas namamu teratas

    ReplyDelete