Scholars in a nutshell

This section serves as a guidance for those who want to apply for scholarships especially for SPM leavers (excluding state-funded scholars like FELDA,YT,YS and MAIK because it is state-specific and not open to students from other states/non-FELDA)

PNB
BNM
Khazanah

Petronas
YTN
YTM
UEM
JCORP
Sime Darby

JPA
MARA
YPPB

If you want to know the amount of allowance of each scholarship, you would have to comment or dm on my post in this blog before I give you the access link to it.

Sunday, May 16, 2010

Sedar balik

PHYSICS LAB- Di mana ada Physics, di situ ada Cikgu Pariza dan suaminya.

Aku kini meninggalkan bumi KL buat sementara waktu. Menanti kejayaan yang datang pada hari-hari yang mendatang. Mungkin, saya dapat berbuat demikian dalam masa beberapa hari lagi kerana bakal menjejakkan kaki ke alam pengajian tinggi di universiti kelak. Ehmm, rasanya kalau tak ada rintangan dan halangan, saya nak jer jadi doktor. SEBABNYA? Saya rasa doktor ni takdelah teruk sangat. Cuma merawat orang sahaja. Dan yang paling penting, kepuasan saya dalam menjadi sebahagian daripada bidang ini sudah cukup untuk membangkitkan semangat saya untuk terus melanjutkan pengajian dalam bidang ini. Tetapi, saya agak tertanya-tanya. Kenapa rakan-rakan sebatch saya di SERATAS tidak langsung berminat mahupun terdorong untuk memilih bidang ini sedangkan mereka mempunyai kelayakan akademik yang lebih cemerlang berbanding orang lain. Itulah, lain orang lain perangainya. Entahlah, agaknya bidang perubatan ni cuma untuk perempuan saja kot. Patutlah, 80% budak medik perempuan, selebihnya lelaki. Itupun bukan semuanya terdiri daripada kaum Melayu. Result saya pun takdelah hebat sangat.

  1. BM-A
  2. BI-A+, G-CEO-A1
  3. PI-A+
  4. SEJ-A
  5. MM-A+
  6. +M-A+
  7. PHY-A+
  8. CHE-A
  9. BIO-A
Hari Terakhir SPM 2009-paper 3 Chemistry

Rasanya, keputusan saya ni amatlah lemah dan terlalu
biasa bagi semua orang yang memandangnya.E
ntahlah, bagi saya just wait and see jelah. Buat masa ini, saya mahu melihat sejauh mana saya boleh pi dalam bidang ni. Saya nak sedar balik bahawa segala yang telah berlaku pada waktu silam tidak dapat diubah lagi. Maka apa yang boleh saya buat adalah dengan merancang sebaiknya untuk masa depan saya sendiri.

E=MC^2

P/S: Walaupun saya minat ADD MATH, CHEMISTRY DAN BIOLOGY, namun saya agak terganggu sewaktu pembelajaran saya di bumi SERATAS kerana terdapat beberapa halangan semasa berada di sana. Akibatnya, saya jarang dapat A bagi kesemua subjek ini. Tapi tidak mengapa, saya akan tetap berpegang teguh pada prinsip saya. Memandangkan moto SERATAS adalah DI SINI PEMIMPIN DILAHIRKAN dan kata kunci azimat SERATAS NAMAMU TERATAS, saya sudah semestinya akan mengingati kata-kata semangat ini untuk dijadikan kayu pembakar motivasi diri saya untuk terus berjuang pada masa hadapan dan membuktikan bahawa SERATAS sememangnya melahirkan dan menzahirkan pemimpin yang bertaraf dunia kerana kebijaksanaa itu mutu manusia dan ilmu itu pelita hidup. Apapun terbilang itu tradisi kami dan we strive for infinite excellence.

Nak kongsi sedikit maklumat dengan SBP lain
Sains Muar-127 orang straight a,
Kisas-97 orang stret a,
Saser 131 orang stret a,
Asis-164 orang stret a,
MCKK-21 stret a
INTER-Gomb-75 orang stret a

1 comment:

  1. bi ko power gilerr arrr..
    jelez niee...nggrrrr
    haha..all the best

    ReplyDelete