Scholars in a nutshell

This section serves as a guidance for those who want to apply for scholarships especially for SPM leavers (excluding state-funded scholars like FELDA,YT,YS and MAIK because it is state-specific and not open to students from other states/non-FELDA)

PNB
BNM
Khazanah

Petronas
YTN
YTM
UEM
JCORP
Sime Darby

JPA
MARA
YPPB

If you want to know the amount of allowance of each scholarship, you would have to comment or dm on my post in this blog before I give you the access link to it.

Saturday, April 3, 2010

azam baru

salam, inilah kali pertama untuk aku menulis blog pada tahun ini.
aku tahu, bukan mudah untuk menulis blog, tapi aku akan cuba sedaya upaya untuk menulis apa yg aku tahu mengenai dunia yang telah aku tempuhi. ya, akhirnya aku berjaya mengaharungi sijil pelajaran malaysia 2009. syukur alhamdulillah.walaupun tidak mendapat seperti yg disasarkan, aku tetap memperoleh keputusan straight a. sebabnya, aku mendapati ramai kawanku yg satu batch dgn aku mendapat keputusan yg jauh lebih teruk daripada aku. padahal, mereka dapat keputusan pmr 8a/7a. pelik betul kan? tulah hakikat dunia. stiap orang nasibnya tak sama. kerana apa? usaha mereka yang berbeza. berada di kelas yg sama dan sekolah yg sama tidak bermakana kejayaaan yg sama ataupun output yg sama. aku mengaku, aku pun sedikit terpengaruh dgn kawan2 ku semasa di sains taiping, tapi apakan daya, aku terpaksa mengikuti mereka demi kepuasan hati mereka. aku masih ingat, semasa aku di tingkatan 4 dan 5, pertandingan bahas, sayembara, dikir barat, dan program guru muda berlaku dalam masa yg sama. maka, sedikt sebanyak prestasi pelajaran ku agak merosok. malah, aku hampir gagal subjek yg paling aku gemari, iaitu add math dan physics dalam kebanyakan ujian dan peperiksaan. sebenarnya, untuk terus berada di sbp, setiap pelajar akan dipantau melalui keputusan peperiksaan semasa. jika pointer tidak melepasi tahap yg diinginkan oleh pihak sbp iaitu gpa 3.10 untuk setiap peperiksaan, maka pelajar itu berkemungkinan untuk ditendang keluar dari sbp. itulah sistem sbp. sesiapa yg tak perform, sorilah guys. terpakasalah pergi ke sekolah harian. to me, saya agak lucky kerana saya dan rakan2 yg lain tidak ditendang keluar dari sekolah tu. tapi, masalahnya, diorang kurang keinginan nak studi. aku tau, subjek add math,chem ,bio,physics tu bukannya senang. tapi, kita seharusnya tidak mudah berputus asa dalam setiap perkara yg kita lakukan, terutamanya sebagai seorang pelajar. sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna. tulah yg terjadi pada kawan aku masa result spm diumumkan.
bayangkan, daripada 164 orang calon, hanya 11 orang yg mendapat straight a. gps 2.23. kedudukan 45 drpd 54 dalam semua sbp
maka, aku berasa amat kasihan dengan rakan aku. bukan apa, diorang sama pandai ja dgn aku. tapi disebabkan kemalasan mereka dan ketidakinginan mereka untuk berusaha dengan lebih pulun, maka keputusan yg diperoleh tidak seperti yg mereka sasarkan.

1 comment:

  1. helo melo....if you really love to enjoy your life, then you should enjoy it with your blog so that people can also enjoy the things you enjoyed....haha visit mylink and follow too(^^,)http://sesedaporen.blogspot.com/

    ReplyDelete