Scholars in a nutshell

This section serves as a guidance for those who want to apply for scholarships especially for SPM leavers (excluding state-funded scholars like FELDA,YT,YS and MAIK because it is state-specific and not open to students from other states/non-FELDA)

PNB
BNM
Khazanah

Petronas
YTN
YTM
UEM
JCORP
Sime Darby

JPA
MARA
YPPB

If you want to know the amount of allowance of each scholarship, you would have to comment or dm on my post in this blog before I give you the access link to it.

Thursday, April 8, 2010

kenangan lama

salam. sepanjang dua tahun di bumi seratas, banyak yang telah aku pelajari. walaupun aku buat benda yang sama,rutin yang sama, orang yang sama, suasana yang sama, aku dapat rasakan bahawa aku semakin sukakan keadaan seperti itu. bukan apa, bila habis je sekolah, banyak pula rasa rindu yang melekat di hati. i believe experience is the best teacher of anybody could have, so to me, i believe i have developed myself there. for example, i have never came across my mind that i would become a first-speker english debater and a sayembara pianist at seratas. bukannya, apa. dulu, aku tak pernah pun reti nak cakap bi,speaking, inikan pulak nak berdebat. so, i just try my best to prove that i can talk in front of the others. di sini, aku bertemu dengan baapu, the legend of all. dialah yang paling lama sekali menjadi ahli debaters kat seratas ni. so , tak hairanlah kalau dia ni jenis suka pressure orang. and then this girl, anne. aku kenal dia masa kat form 4, tapi itupun kenal macam tujelah. dia sebenarnya dah lama masuk debate,tapi kat sekolah lain, baru nak establish kat sini. kiranya, she was the only girl who entered the debate team for 2 consecutive years. and then , rahman. dia ni masuk masa form 4,pindah dari sms labuan. pindah sebab ikut keluarga. so from there, i got to know them better and i found that debating was quite chilly and interesting at the same time. bukan apa, sebab dapat bertemu dengan banyak team2 sbp dan sekolah yang lain. masa kat uia for example, kami lawan dengan kolej yayasan saad, sultan ibrahim girls school, mrsm pendang, mrsm pontian, sekolah sultan alam shah and satu sekolah cina tu yang tak berapa nak ingat namanya. kat hksbp zon utara pulak, kami bertempur dengan sms tuanku syed putra, sbpi gopeng, sekolah tuanku abdul rahman dan malay college kuala kangsar. walaupun semua pertandingan tak menang, to me , joining the team was quite a success because i got to have those experiences which could only happen once in a lifetime. the same went for sayembara. from there, kita masuk pertandingan daerah and negeri dan buat persembahan sempena banyak acara. so, kiranya, memang seronoklah sebab during these two years time, banyak perkara yang telah mematangkan saya dan pada masa yang sama telah memberikan keyakinan kepada saya untuk melakukan sesuatu perkara dengan bersungguh-sungguh. walaupun kami tak pergi ke labuan, still joining the team was quit memorable and akan diingati buat selama-lamanya. kerana di seratas, telah banyak aku pelajari selama dua tahun itu. 2008-2009.

No comments:

Post a Comment