Scholars in a nutshell

This section serves as a guidance for those who want to apply for scholarships especially for SPM leavers (excluding state-funded scholars like FELDA,YT,YS and MAIK because it is state-specific and not open to students from other states/non-FELDA)

PNB
BNM
Khazanah

Petronas
YTN
YTM
UEM
JCORP
Sime Darby

JPA
MARA
YPPB

If you want to know the amount of allowance of each scholarship, you would have to comment or dm on my post in this blog before I give you the access link to it.

Thursday, April 15, 2010

seratas dalam kenangan



setelah dua tahun, aku akhirnya meninggalkan bumi seratas buat selama-lamanya. forever and ever as astudent. tak sangka ye, two years had came so fast that i didn't even realise that i was no longer a student there. bukannya apa, banyak sangat perkara yang berlaku sebenarnya masa dua tahun tu. cuma apa yang dapat saya beritahu adalah, walaupun seratas ni takdelah sehebat saser dan asis ataupun semegah star,sas putrajaya dan mckk, ada hikmah juga aku berada di situ. at first, memanglah saya ada sedikit kekesalan. kenapa dapat sekolah ni? sekolah depan zoo pulak tu. kawan2 kat sekolah lama boleh je dapat mckk, mrsm taiping dan yang lain2. tapi aku? seratas? memang macam tu perasaan manusia. always judge a book by its cover. but, i know i must endure myself to prove that i can survive there. tahun pertama di seratas agak menyerabutkan kepala sebab terpaksa cope dengan senior yang sebahagiannya tak berapa mesra, homework yang bertindan-tindan and so on. so i thin it was very harsh and difficult during my first year there. but, dekat situ aku mula menjinakkan diri dalam bidang muzik. aku akhirnya menyertai kumpulan sayembara puisi dan lagu, iaitu salah satu team yang disukai di seratas. sebabnya? sebab ada pemain muzik dan penyanyi yang merdu dalam kumpulan itu and diorang telah banyak masuk pertandingan sayembara kebangsaan and telah banyak memukau orang ramai melalui persembahan mereka. aku akui, walaupun aku agak keberatan nak masuk, tapi akhirnya aku ghairah pula nak jadi pianist dalam group tu. so we just try our best for two years. for 2008 and 2009, we just managed to go to state level. takapalah, yang penting dah buat yang terbaik. and during form 5, more things start to happen interestingly. masa tulah, aku berjaya masuk team debaterz seratas. untuk kumpulan bahas bi dan bm di setiap sbp, nama gelaran mereka berbeza2. so for my school english debate team, we are known as debaterz. memang nervous kena cakap depan orang, but at the same time best jugak dapat tibai mulut orang cukup2 and cakap ikut point sendiri dan group sendiri. memang bestlah. lagipun kalau bukan kerana debaterz, tak mungkin aku dapat pergi soksek and uia, gombak for 2009 hksbp and uia interschool debating competition. as first speaker of the team, aku terpaksalah dengar cakap the legend of the team, which is none other than baapu. anne dan rahman pun sama jugak. kena cooperate with them. lagipun , masa jadi debaterz 2009, aku dapat travel ke times square and mid valley masa uia 2009. so kira best jugaklah jadi debaterz ni. and dapat guna internet dalam makmal bahasa asing, kononya untuk buat research dan praktis bahas memang tak masuk akal langsung. because aku cuma main online je, bukannya bahas pun. yang tak boleh tahan adalah aku dan rakan2 yang lain memang dapat guna bilik sac sepuas-puasnya. dapat tengok drama nur kasih,jejak rasul and lain2. terima kasih arif naim. tanpa hang, it might be impossible to stay there overnight during the free night. bagusnya ada bilik sac. walaupun terkantoi tau yang kami guna bilik sac tanpa kebenaran, kami semua sebenarnya tak kisah, sebab yang penting kami memang syok sakan masa guna bilik tu for around 5-6 months macam tu during form 5. so memanglah best bila ingat balik memori tu. apapun, aku bersyukur. walaupun aku tak dapat saser,asis,sas,star, ataupun mckk, ada hikmah sebenarnya aku ditempatkan di situ. untuk membentuk personaliti aku yang baru. dan menemui kawan2 yang baru. walaupun result aku takdalah sehebat budak lain yang dapat straight a+, aku percaya, ALLAH dah berikan yang terbaik untuk aku supaya aku sentiasa berpijak di bumi yang nyata. apapun, seratas come in peace; ayat ni selalu je disebut pada hujung ucapan setiap debaterz seratas masa kat hksbp and uia 2009.

amer ekram azmi,
first speaker 2009
4 waruna
5 suria
0809
sekolah menengah sains raja tun azlan shah, taiping, perak
sekolah kluster kecemerlangan kohort 4

No comments:

Post a Comment