Scholars in a nutshell

This section serves as a guidance for those who want to apply for scholarships especially for SPM leavers (excluding state-funded scholars like FELDA,YT,YS and MAIK because it is state-specific and not open to students from other states/non-FELDA)

PNB
BNM
Khazanah

Petronas
YTN
YTM
UEM
JCORP
Sime Darby

JPA
MARA
YPPB

If you want to know the amount of allowance of each scholarship, you would have to comment or dm on my post in this blog before I give you the access link to it.

Friday, April 30, 2010

COME ON SERATAS

Rasanya, aku dah tak ada pos lain untuk untuk blog kali ni. But, aku ada satu perkara, yang aku rasa amat penting bagi semua pelajar junior SERATAS, especially yang masuk masa form 4 ni. Bukan apa, aku rasa SERATAS ni dahulunya memang hebat dalam pelbagai bidang. Bukanlah tujuan aku untuk meriakkan sekolah yang pernah aku masuk, tetapi hakikatnya 10-20 tahun yang lampau, SERATAS adalah antara SBP yang paling cemerlang dalam Malaysia. Tidak hairanlah pada masa dahulu, nama SERATAS cukup dikenali di seluruh negara. Ini apa yang aku tahu daripada senior-senior aku yang telah menuntut di SERATAS pada masa kegemilangan mereka ataupun zaman renaissance SERATAS. Namun, apa yang berlaku kini adalah sebaliknya. Aspek Akademik ingin aku tekankan, sejak belakangan ini, keputusan PMR dan SPM SERATAS tidak menunjukkan prestasi yang konsisten. Hal ini berlaku dalam Batch saya sendiri, Batch 24 ataupun salvo aquila. Mana taknya, PMR 2007 no 9 dalam SBP. TOP 10!!! Pencapaian yang amat membanggakan bagi batch kami. 81 orang daripada 109 pelajar mendapat straight a. Akan tetapi lain pula yang berlaku semasa di menengah atas. Last-last, masa SPM, bottom 10, no 47 dalam SBP. 11 orang yang dapat straight a. No straight a+.Saya akui, saya taklah sepandai mana dan saya pernah fail dua kali dalam subjek killer di SERATAS, iaitu ADD MATH. Memang menakutkan. Hampir 70% batch kami gagal subjek itu semasa UJIAN 1 2009.Malah yang lebih membimbangkan, kurang 10 orang yang berjaya memperoleh sekurang-kurangnya a2 (a-) dalam subjek kritikal ini. Belum lagi nak ambil kira subjek sains seperti BIOLOGY, CHEMISTRY dan PHYSICS. Saya sedar saya pun taklah sepandai mana. Tapi kalau pelajar-pelajar di SASER dan MRSM TAIPING boleh buat, mengapa kita tidak? Aku tak rasa kesalahan tu datang 100% pada guru-guru yang mengajar sahaja, tetapi yang lebih mustahak adalah sikap pelajar itu sendiri dalam menuntut ilmu dan perform semasa exam. Saya agak kesian dengan cikgu. Susah penat cikgu mengajar, cuma beberapa orang sahaja yang berjaya. Kalau boleh, biarlah semua pelajar SERATAS berjaya, especially budak form 4 dan form 5 ini. Mereka inilah yang bakal menentukan arah tuju SERATAS dalam arus pendidikan negara. Kepada 140 pelajar SERATAS ambilan Tingkatan 4 2010, jangan mudah mengalah dan give up. Aku tahu, aku pun pernah ada perasaan memberontak nak balik ke sekolah asal, tak mahu duduk di asrama dan sebagainya. Itu tak termasuk lagi yang homesick masa awal-awal duduk kat situ. Aku pun ambilan tingkatan 4 2008. Jumlah kami 68 orang, memang lagi sikit daripada intake 2010 ni. So, memang rasa terasing gila masa first2 kami semua(pelajar form 4 baru) di situ. Tapi tak bermakna, di situ semuanya negatif dan ada macam-macam masalah kalau kita stay kat SERATAS. Sebabnya, lepas dua tahun menimba ilmu di situ, barulah aku sedar yang banyak perkara yang berlaku kepada diriku dan rakan-rakan seperjuangan yang lain semasa berada di SERATAS. Tentang kawan-kawan di SERATAS? Aku tak rasa menjadi satu masalah berkawan di situ kerana form 4 baru ke, form 4 lama ke, semua sama ja. Sebab tulah, batch kami, batch 24 boleh bergaul je masa kita orang kat sana, tak kisahlah korang masuk fom 1 ke, masuk form 4 ke, semua sama je. YANG TU MEMANG BETUL. Kalau tak, takkanlah aku boleh berkawan dengan KETUA DEBATERS SERATAS, KETUA MPP SERATAS, KETUA PENGAWAS PS, DAN KETUA KONDUKTOR WIND ORC SERATAS, ok jer aku kawan ngan diorang. Siap boleh pergi lagi bilik HICOM, bilik tayangan kat PS, bilik rujukan and lain-lain. Kalau sentuh mengenai koko pulak, SERATAS memang hebat. RAGBI, HOKI, BOLA BALING, OLAHRAGA, mesti conquer daerah ngan negeri. So, takdelah problem sangat, cuma kalau pasal bab akademik ni, memang problemlah bagi pelajar-pelajar kat SERATAS. Come on SERATASIAN, bila lagi nak masuk top 10 PMR and SPM MALAYSIA. Teringin jugak tengok nama sekolah lama aku ni dalam ranking tu kat suratkhabar,etc. So, lain kali pulaklah pasal SERATAS ni yer.

P/S: FORM 4 INTAKE 2010, memang ramai gila, kalau tak, takkanlah sampai 200 lebih batch form 4 tahun ni. Buktikan yang form 4 intake ni lagi cemerlang daripada form 4 lama dalam semua aspek. Boleh punya.

4 comments:

  1. aku sokong.......come on.......you guys can do it.... nnt kitorg para senior akan dtg lawat korg kalau ada masa.......hehehe :D

    ReplyDelete
  2. insya-allah. kalau diberi kesempatan, nak jugak bagi lecture ngan kata2 perangsang kat junior2 ni. walaupun dua tahun ja kat seratas, kita ada hak sebagai senior depa. sebabtulah, banyak sbp ngan mrsm yang top ada alumni ngan senior2 diorang yang sememangnya akan membantu junior2 ni. bukan setakat akademik ja, sukan, sahsiah ngan rohani sekali. barulah keputusan sekolah depa gempak. tengok macam saser, asis, mrsm taiping,kisas.etc sekolah2 ni boleh top spm dan koko sebab depa ada senior2 yang memang tolong gila2 kat sekolah lama depa. sebab tulah, junior diorang pun rasa semangat nak berjaya dan buktikan batch depa batch yang terbaik kat sekolah.

    ReplyDelete
  3. woiii~
    ni ape???
    lebihkan f4 intake baru niee...
    huhu~gurau je!
    sume same...
    1 seratas!

    ReplyDelete
  4. apa nye, memanglah form 4 baru ke form 4 lama ke same jer. cuma kalau jadi form 4 baru ni, susahlah sikit nak bertapak kat situ.

    ReplyDelete