Scholars in a nutshell

This section serves as a guidance for those who want to apply for scholarships especially for SPM leavers (excluding state-funded scholars like FELDA,YT,YS and MAIK because it is state-specific and not open to students from other states/non-FELDA)

PNB
BNM
Khazanah

Petronas
YTN
YTM
UEM
JCORP
Sime Darby

JPA
MARA
YPPB

If you want to know the amount of allowance of each scholarship, you would have to comment or dm on my post in this blog before I give you the access link to it.

Thursday, April 15, 2010

spm 2009

puan norhizan( ibu angkat/program manja didik 2009)

Rasanya belum terlambat lagi kalau nak bagitahu apa yang berlaku pada tanggal 11 mac 2009. one date that changed everyone for all form 5 2009 students. pada masa itu, aku agak suspens kerana tidak mengetahui keputusanku dan rakan2 yang lain mengenai keputusan spm masing2. saya tanya cikgu zul pun, dia cuma kata saya dapat banyak a. tak pasti sama ada straight a ataupun tidak. bayangkanlah, sejak malam 10 mac lagi, kepala ni asyik2 ingat pasal result.

Dahlah baru balik daripada plkn kem lagenda seri negeri langkawi, lepas tu kena dapat pulak result esok hari. it was quite a stress!! apapun, aku kena redha and tawakkal je apapun result yang aku dapat sebab ALLAH dah berikan yang terbaik untuk aku. padanlah dengan usaha aku selama ni. the harder you work, the better your result. so i believe in that perception.

Aku pergi dengan keluargaku menaiki kereta Atos dari Alor Setar ke Taiping. Kami sampai dalam pukul 9 pagi lagi. Terpaksalah tunggu dalam 2 jam lebih di sekolah. Setibanya di sekolah aku jumpa rakan sekelas 5 Suria dan batchmates yang lain seperti Luqman, Badri, Hanif dan lain-lain. Aku ada merekod video semasa aku sampai tapi aku dah "delete" video tersebut.

Sampailah pukul 11.30 am, akhirnya puan rahimah, pengetua cemerlang seratas mengeluarkan keputusan spm 2009 kepada semua 164 candidates of batch salvo aquila 0509 and 0809. syukur alhamdulillah kawanku, hazman omar, azdayanti and liyana zabidi managed to get all a's in their subjects.

Aku? aku pun mendekatkan diriku ke meja kelas 5 suria. semua ahli 5 suria 2009 berada di situ. penantian yang ditunggu pun berakhir. aku dapat straight 10 a. alhamdullilah. boleh la tu. trial sbp 9a1b, trial perak 9a1c, spm 10 a. capailah jugak target minimum aku. tapi target maksimum aku tak tercapai, which was straight 10 a+. nak buat macam mana, mungkin ini yang terbaik untuk aku and mungkin ada hikmah di sebalik ini semua.

Apapun, once i got the result, i kissed my parents' hands, telling that i scored straight a. the same went for my teachers. madam lee,madam neoh, puan zuraidah and puan pariza, thanks to them, i got a for all the subjects taken. si nazrin pulak dapat 9a. hebatlah tu. si arif naim, 10a1b, b dia est. lantaklah. bukan kira pun est tu, naim. lagipun, hang dah ada bahasa jepun. janganlah bimbang. insya-allah hang boleh dapat punya biasiswa jpa jepun tu. so, seratas secara kasarnya menghasilkan 11 calon memperoleh semua a daripada 164 calon batch 24 seratas. salvo aquila. terima kasih cikgu, 10 a berjaya saya genggam. kepada adik haafiz, berusahalah bersungguh-sungguh sebabnya spm only come once, so do your very best.


No comments:

Post a Comment